Как да изберем и поддържаме автомобилните гуми

Гумите са неизменна и много важна част от автомобила. Много често обаче подхождаме с не достатъчно внимание и пренебрегваме този консуматив, което може да ни струва скъпо. Шофирането с подходящите за автомобила и сезона гуми, както и правилната им поддръжка, са от съществено значение за безопасността на вас и на околните.
Когато избираме гумите, е нужно да можем да разчитаме различните означения по тях, а при правилна поддръжка и съхранение, ще сме сигурни, че гумата няма да промени драстично характеристиките си максимално дълго време.

Как се прави:

1. Избор на автомобилни гуми.

Как да разберем кога е произведена гумата? Какво означават буквите и цифрите по нея? Дали ще пасне на автомобила и джантата? Какво е важно да знаем и за какво да внимаваме?
Всички тези и други въпроси измъчват шофьорите, когато дойде време за смяна на гумите, още повече, ако се сблъскват с този проблем за пръв път. Ще обясним накратко по-важните означения и основни принципи при избора на гуми.
Както при почти всичко на пазара, така и при автомобилните гуми, правилото цена – качество важи с пълна сила. Поради тази причина е желателно да сте наясно как ще експлоатирате автомобила и с какви гуми да се оборудвате. В този ред на мисли, ако не сте активен шофьор през зимата например, и използвате автомобила си рядко, предимно за спокойно, градско шофиране, няма смисъл да скачате на зимни гуми от най-висок клас, които могат да струват в пъти повече от тези в ниския и среден клас. По същата логика, ако притежавате мощен автомобил и шофирате активно при всякакви условия, е нужно да го оборудвате с достатъчно качествени гуми от висок или среден клас.
Основно гумите се делят на три вида: летни, зимни и всесезонни. Според много водачи обаче, всесезонните гуми не са за препоръчване и са по-скоро компромис с качеството и сигурността.

Размер.

Важно е да сте наясно какви размери гуми и джанти може да ползвате на вашия автомобил. Точната информация за това може да откриете в ръководството на колата, а ако не разполагате с такова, потърсете в интернет какви са подходящите размери конкретно за вашия модел автомобил. Задължително се съобразете с препоръчителните размери, тъй като в противен случай може да се появи опиране и стържене при завой, скоростомерът да дава грешни показания, повишен разход на гориво и др. Ако все пак искате да експериментирате, консултирайте се в сервиз, за да няма неприятни изненади.
На всяка гума има даден размер, като последователността от цифрите определя съответно: широчина, височина в % и вътрешен диаметър.
Примерни размери: 205/55R16 ; 195/65R15 ; 175/70R14 и др.
Първата цифра от тези маркировки дава широчината на гумата в мм. Втората цифра – височината, като процентно съотношение спрямо широчината. В първия пример височината на гумата е 55% от 205мм. Означението R показва, че гумата е радиална (с радиално разположени каркасови нишки). Третата цифра (след R) показва вътрешния диаметър на гумата в цолове. Съответно гумата от първия пример се монтира на джанта 16 цола.

Размер на гума

 

Обикновено след маркировката за размера има символи, показващи товарния и скоростен индекси, например 91V, 91T и др.

DOT номер.

Както всеки материал, така и каучукът, от който се изработват гумите, старее, затова една от най-важните маркировки, които ви интересуват, е DOT номера. Това е цифрово означение, което показва кога е произведена гумата.  Номерът е ограден с елипса и ако не се вижда по външната страна на гумата, погледнете от другата.

DOT-номер

За гуми, произведени след 2000 година, DOT номера е от четири цифри, като първите две показват седмицата, а вторите две – годината на производство. Например DOT 2208 означава 22 седмица на 2008г. За гуми, произведени преди 2000 година, DOT номера е комбинация от три цифри, като отново първите две показват седмицата, а последната – годината. Например DOT 058 означава пета седмица на 1998 г.
По принцип гумите стареят, дори и да не се карат, затова обръщайте нужното внимание на DOT номера, когато си купувате нови гуми, тъй като в действителност може да не се окажат наистина нови. Оптималният „живот” на една гума е 5-6 години. Това съвсем не означава, че трябва да изхвърлите гумите, когато станат на шест години, но знайте, че след този период каучукът започва да променя характеристиките си и гумата вече няма да е това, което е била като нова. Също голямо значение за състоянието на гумите оказва експлоатацията и съхранението, които могат драстично да съкратят или удължат живота им.
Обикновено преди самия DOT номер има комбинация от букви, където е кодирана информация за производителя, като държава, град, завод и др.

Други означения.

-товарен индекс. Показва максималното натоварване (тежест), която самата гума може да понесе. Дава се като цифрово означение, съответстващо на определени килограми. Товарният индекс обикновено се намира точно след маркировката за размера. Най-често използваните товарни индекси са:

Товарен индекс на гуми

-скоростен индекс. Показва максималната скорост, която може да понесе съответната гума. Означава се с буква. Обикновено скоростният индекс се намира до товарния, след маркировката за размера. Основно се използват следните скоростни индекси:

Скоростен индекс на гуми

-посока на въртене. Не всички автомобилни гуми имат оказана посока на въртене. Това зависи основно от шарката на протектора. Огледайте се за стрелка или надпис по едната от страните на гумата.

Посока на въртене

Ако има дадена посока на въртене, тя трябва задължително да се спази при монтирането, защото в противен случай, поведението на гумите ще е непредсказуемо и опасно, особено при мокра настилка.

-предназначение на гумата. Ако на гумата е изписано означението M+S, това значи, че тя е зимна или всесезонна. Съкращението идва от английското mud and snow (кал и сняг). При някои зимни гуми се използва и изобразяване на снежинка.

Предназначение на гумата

2. Поддръжка и съхраняване на гумите.

Грижете се за гумите си, за да се погрижат и те за вас. Поддържането на автомобилните гуми е важно не само от естетическа гледна точка, но и от техническа. Поддръжката и съхранението оказват изключително влияние върху живота и поведението на гумите.

Оптимално налягане.

Проверка на налягане на гума

В упътването на всеки автомобил има информация за правилното налягане на гумите, в зависимост от товара и сезона. Често оптималното налягане на предните гуми се различава малко от това на задните, така че се съобразете и с тази подробност. Проверявайте редовно налягането на вашите гуми, тъй като с течение на времето, то неминуемо спада. Прекалено меките или пренапомпени гуми имат повишено износване, вдигат разхода на гориво и дори могат да доведат до загуба на сцепление и проблеми с управлението на автомобила.

Баланс.

Баланс на гуми

Важно е гумите да бъдат правилно балансирани, тъй като липсата на баланс води до преждевременно износване и поява на неприятни вибрации. Минаването през дупки, както и качването или слизането от бордюри води до дисбаланс на гумата. Проверявайте и коригирайте баланса поне един път на сезон.

Външен вид.

От време на време оглеждайте гумите си за признаци на износване, цепнатини, липсващи парчета от протектора, балони и др.

Износени гуми

За да са естетически красиви, може да поддържате чистотата им със спрейове, специални гелове или просто с веро и вода, с които да третирате само страничната част на гумата.

Съхранение.

Правилното съхранение на свалените от автомобила гуми е ключов момент за удължаване на живота и запазване на качествата им максимално дълго време.

-Когато гумите стоят на джантите ги съхранявайте в легнала позиция (хоризонтално). Желателно е да са една върху друга две по две. Ако все пак, поради недостиг на място ги държите четирите една върху друга, размествайте ги поне един път на 2 месеца, с цел да се избегне деформирането на най-долната гума. Не изпускайте въздуха от гумите.

Съхрняване на гуми с джанти

-Когато гумите са свалени от джантите, ги съхранявайте във вертикална позиция, като за да избегнете деформации, може да ги завъртате около оста им през 1-2 месеца. Не ги окачвайте на куки. 

Съраняване на гуми без джанти

-Съхранявайте гумите си на подходящо за целта място. Не ги оставяйте на открито и ги пазете от пряка слънчева светлина, прекалено ниски или високи температури. Не допускайте да имат допир с агресивни химикали, горива или смазочни материали.

4 Коментара

  1. Здравейте. Въпреки, че много от съветите са всеизвестни информацията Ви е много полезна, поднесена е много професионално.Положени са много усилия резултата от, което е изключителен. Благодаря!

    Напиши отговор
  2. Когато гумите не са на джантите, някъде четох, че трябва ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да са в хоризонтално положение. Така няма да се изкривят. А това “да ги въртиш перидично” звучи малко несериозно.

    Напиши отговор
    • Най-разпространеният принцип, включително и на производители е, че гуми без джанти се съхраняват прави. А това за въртенето е в идеалния случай, за да не се изкривят и дори да звучи несериозно, е логично, и е изцяло въпрос на личен избор.

      Напиши отговор
      • При съхранение на гуми без джанти прави дълго време се сплескват отдолу. Тъй като надали ще се сещате да ги обръщате, по-добре е да са легнали. Стига да не са много на брой една върху друга нищо няма да им стане. (за 4 гуми няма проблем).
        Ако са с джантите и са напомпани не виждам какъв е проблемът да са прави. Все пак в тази позиция издържат тежестта на пълен автомобил. Ако са легнали една върху друга не знам тежестта на джантите дали им пречи. Ако са напомпани не би трябвало.

        Напиши отговор

Коментирай

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Прочетете още:
Как се прави смес за палачинки

Ако имате време и желание да си приготвите нещо вкусно...

Затвори